• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

OPR-Privatlån, blev godkänd

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
De drar via autogiro 821 kr per månad.
Lån 4000 kr
har hittills betalat in 2 427 kr (tre dragningar).
Skuld kvar idag: 3 853 kr!!!

På fakturan fr september står det att dragningen på 821 kr har fördelats enligt följande:
Amortering 233 kr
Ränta 148 kr
Månatlig avgift 395 kr (lika stor varje månad!)
Faktureringsavgift 45 kr.

Alltså har endast 233 kr gått till amortering och 588 kr till avgifter och ränta.

Så tills krediten har slutbetalats så har de dragit 800 kr i typ 15 månader. även om räntan kommer minska ngt så kvarstår 395 + 45 kr i avgifter (utöver räntan) = 440 kr/mån x 15 månader = 6 600 kr i enbart avgifter utöver räntan.

Myra, har du lust att fråga Viaconto varför den nya lagen inte blivit tillämpad hos dom?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Så ett lån på 4.000 ska du betala 12.000 kronor enligt det ovan?

Vad innebär det?

Komplicerade kontokrediter - Kostnadstaket är lätt att räkna ut när det kommer till lån. Lånet på 5 000 kr kan aldrig skapa högre kostnader (räntor+avgifter) än 5000 kr för låntagaren. Totalt att betala är därmed maximalt 10 000 kr.

Samma regel gäller även vid kontokrediter men det blir däremot betydligt mer komplicerat att beräkna de olika krediternas storlek. Här räknas nämligen ”varje enskilt utnyttjande” och eftersom uttag kan ske från en kontokredit flera gånger blir det en komplicerad ekvation.

Det blir till och med så komplicerat att räkna ut effektiv ränta samt totalkostnad att exempelvis Svenska Bankföreningen och Svensk Inkasso ansåg i sina remissvar att kontokrediter inte skulle omfattas av lagen. Så blev det däremot inte då man ansåg att risken annars var stor att smslåneföretag bara skulle göra om sina låneprodukter till kontokrediter om dessa inte skulle omfattas av lagen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 831
Mottagna reaktioner
7 207
Poäng
4 807
Myra, har du lust att fråga Viaconto varför den nya lagen inte blivit tillämpad hos dom?
Jag ska absolut ta och fråga dem hur mkt jag kommer att ha betalat totalt när krediten är slutbetald (vill inte ta ut ngt, vill bara bli av med eländet) Visste faktiskt inte det som Terry sa att upp till det dubbla var lagligt. För i så fall kommer ViaContos upplägg antagligen bli att 6 600 är avgifter och 1 400 kr ränta så får de det till 8000 kr men jag tror inte att det inte kommer att överstiga 8000 kr som det går just nu när knappt 1/3 del går till amortering.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 831
Mottagna reaktioner
7 207
Poäng
4 807
Så ett lån på 4.000 ska du betala 12.000 kronor enligt det ovan?

Vad innebär det?

Komplicerade kontokrediter - Kostnadstaket är lätt att räkna ut när det kommer till lån. Lånet på 5 000 kr kan aldrig skapa högre kostnader (räntor+avgifter) än 5000 kr för låntagaren. Totalt att betala är därmed maximalt 10 000 kr.

Samma regel gäller även vid kontokrediter men det blir däremot betydligt mer komplicerat att beräkna de olika krediternas storlek. Här räknas nämligen ”varje enskilt utnyttjande” och eftersom uttag kan ske från en kontokredit flera gånger blir det en komplicerad ekvation.

Det blir till och med så komplicerat att räkna ut effektiv ränta samt totalkostnad att exempelvis Svenska Bankföreningen och Svensk Inkasso ansåg i sina remissvar att kontokrediter inte skulle omfattas av lagen. Så blev det däremot inte då man ansåg att risken annars var stor att smslåneföretag bara skulle göra om sina låneprodukter till kontokrediter om dessa inte skulle omfattas av lagen.
ska bli intressant att se om jag inte tar ut ngt alls hur mkt jag kommer att ha betalat totalt men det är lång tid kvar.
 
T

Tada

Gäst
Poäng: 0
Om du har skrivit på ett gammalt avtal före lagändring så tror jag inte dom nya reglerna tillämpas .
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 831
Mottagna reaktioner
7 207
Poäng
4 807
Om du har skrivit på ett gammalt avtal före lagändring så tror jag inte dom nya reglerna tillämpas .
Nej det är inte ett gammalt avtal, tog krediten i slutet av juni i år!
 
G

Groda

Gäst
Poäng: 0
Är det inte anuitet då hos viaconto? Amortering 200 spänn.. kommer inte amorteringen vara 600-750 de sista månaderna? På BN, santander osv så betalar du också mer ränta än amortering de första månaderna. Men i det stora hela så får man ju inte betala mer än dubbelt gentemot lånebelopp..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 831
Mottagna reaktioner
7 207
Poäng
4 807
Är det inte anuitet då hos viaconto? Amortering 200 spänn.. kommer inte amorteringen vara 600-750 de sista månaderna? På BN, santander osv så betalar du också mer ränta än amortering de första månaderna. Men i det stora hela så får man ju inte betala mer än dubbelt gentemot lånebelopp..

Som sagt lånade jag 4000 kr i juni, har betalat in 2427 kr och skulden nu är på 3853 kr. Förstår inte hur amorteringen ska kunna öka så pass mkt som till 600 kr/mån eftersom av de 821 kr de drar varje månad så är 440 kr fasta avgifter varje månad, utöver räntan. Kan inte se att det skulle finnas utrymme att amorteringen skulle kunna bli mer än 300 kr (om räntan skulle vara 81 kr/mån)
Men vi får se hur skulden utvecklas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp